onsdag 18. juli 2012

Eltefri rundstykker stekt i muffinsbrett


Idag stod jeg først opp av alle syvsoverene i huset.
Det er fantastisk å kunne stå opp når man våkner og ikke bli vekket av en klokke som ringer i det fjerne!
Jeg tasset ned på kjøkkenet og slo på ovnen.
Det siste jeg gjorde før jeg gikk til sengs i går var nemlig å slenge sammen en eltefri deig.

Under en halvtime etter at jeg stod opp hadde jeg rykende ferske rundstykker stående på benken. Jeg lover deg at det var populært når resten av gjengen etterhvert lukket opp gluggene. Det var nok lukten som vekket de idag tror jeg.

Siden oppskriften min på egg og bacon i muffinsform har vært en slager her på bloggen og akkurat nå er med i en artikkel på dinside.no, tenkte jeg at jeg måtte tipse dere om mer muffinsbrett kan brukes til.


Det siste du gjør før du legger deg ikveld er å lage deigen!


Eltefrie rundstykker

Du trenger;
500 gr mel (pass på at ca. halvparten er hvetemel, du trenger glutenet)
6 gr. tørrgjær (jeg sverger til blå type, men det kan jo godt være de andre også funker like bra)
1 1/2 ts salt
4,5 dl vann
Deigen klar for steking

Slik gjør du;
Rør dette sammen til det tørre er eltet inn med vannet, det tar max 1 minutt. Legg plast over bollen og sett den på kjøkkenbenken til morgenen etter.

Når du står opp svinger du innom kjøkkenet og setter ovnen på 225 grader varmluft.
Så gjør du morgenrutinene dine.
Litt frø i bunnen er godt

Tilbake på kjøkkenet leter du frem muffinsbrettet ditt og bollen med deigen i. 

Bruk en spiseskje og lemp en god ss med deig over i hvert muffinshull.

Rundstykkene i ovnen

Når du har fyllt opp deig i alle 12 hullene setter du muffinsbrettet på en rist inni ovnen ca midt på og lar de stå å steke i 15 minutt.

PS: Hvis du nå sitter å gremmer deg over at du enda ikke har kjøpt deg ett muffinsbrett, fortvil ikke!
Du kan gjøre akkurat det samme uten muffinsbrett, de flyter litt utover, men blir like gode:) 

1 kommentar:

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild