torsdag 3. april 2014

Den Norske Klippfiskaften og en hyllest til 3 fantastisk kokker!

Det er den tiden på året igjen tenkte jeg smilende da Nils-Henning i Nesje- Mat med hjerte for noe siden ringte å inviterte meg på middag.
 
Ikke hvilken som helst middag skal jeg si dere!!


 
Jeg har nemlig de to siste årene fått være med på kjøkkenet under årets store begivenhet. 
Dere kan tro jeg har tatt til meg av lærdommen til røynde kokker. Jeg har fått stått side om side med tre av de dyktigste kokkene innen sitt fag og fått hatt de som læremester.
Det som ser så spektakulært ut når du får det servert er nettopp det.
 
Det tar år å inneha en slik kunnskap som det de har!
Og jeg, "lille" meg har fått lov å lære, fått lov å se på, fått lov å være med!! Følt meg som en av de, om så bare for en kveld i ny og ne, fantastisk takknemlig er jeg!!
Men, ikke i år, i år fikk jeg ikke være med på kjøkkenet.
 
I år fikk jeg sitte rolig, fikk konversere med spennende mennesker, fikk maten servert. 
I år fikk jeg være gjest, fikk nyte, ta inn inntrykkene.
Og jeg er igjen evig takknemlig!
 
Evig takknemlig over disse tre fantastiske kokkene, som tryller med maten, inspirerer, er kreative og ikke minst bruker de råvarene nærområdet vårt gir oss, de råvarene vi ikke alltid skjønner eller vet hvordan vi skal ta i bruk, de råvarene vi har rett utenfor stuedøren vår! 

Jeg møtte opp tidlig, sånn i tilfelle de trengte en hjelpende hånd, for da kunne jeg jo trø til tenkte jeg. Det måtte jeg også,  nesten umiddelbart. Eller hva skal jeg si, å tenne en grill er jo ingen sak.  Det ble altså jobb på meg. Jeg tente grillen og passet på at den ble varm, viktig jobb skal jeg si dere!!
 
Spesielt, når første rett skulle serveres rett fra grillen.
Det gikk bra og oppskriften på helgrillet klippfisk skal dere få etter hvert!

På menyen var der åtte retter, men så er det engang slik at det jo alltids er noen retter som kommer til.

 
Den ene mer spektakulær enn den neste.
 
 
Noen enkle små, noen større og noen mer avansert enn de andre. En herlig mix av smaker, noen rene smaker og noen smaker som er mer som eksplosjoner når de treffer gapet.

All klippfisk levert av Dybvik, som den eneste klippfiskleverandøren som innehar spesialitetsmerket på sin Gran Reserva klippfisk.

Den årlige Norske klippfiskaften er ikke bare en middag, det er en aften og du får historier om både maten, leverandører, bonden som stolt forteller om råvarene sine.
Kokkene gir av seg selv både når de med stolthet forteller oss hemmelighetene bak rettene, hvor den kommer fra. Sporbar lokal mat!
 
Innimellom dukker det opp en overraskelse eller to...
 
 Det viktigste er kanskje at det utnevnes en ny klippfiskambassadør.
I fjor var det den eminente Frode Kristensen i Matmerk som fikk det ærefulle oppdraget.
 
I år var det Sverre Olav Sebjørnsen som ble tatt inn i ambassadørkorpset.
 
Oppvokst på Madeira og fått inn klippfisken omtrent med morsmelka er også han en som kan sin klippfisk.
Faktisk er butikken hans den butikken som selger mest klippfisk i hele Norge, det er bare å bukke i beundring!!
 
Jeg ville ønske Sverre lykke til med den viktige oppgaven han har blitt gitt, men er helt sikker på at jobben blir gjort med glans!!
 

Helt tilslutt vil jeg takke Nils-Henning, Gunnar og Ole Christian så mye for maten, det var fantastisk!!
 
 
Alle leverandørene med Dybviks tre musketerer i spissen for at dere står på og produserer  fabelaktige råvarer!!
 
Og aller, aller sist må jeg takke alle dere kjære lesere som finner fram til bloggen min og bruker den for det det er verdt!!
Dere er gull alle sammen!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild