mandag 14. februar 2011

Happy Valentines kake


Feirer dere alle hjerters dag?
Her er det ikke tradisjon for det, men jeg kjenner at det skulle det absolutt ha vært og dermed ble det rester på mannen fra kaka jeg bakte igår.
Han fikk selvsagt servert ett stykke i hjerteform!

Kaka ble til etter alle restene av alt jeg handlet inn men ikke rakk lage til jul...

Nøttekake med nougatsjokolademousse

Du trenger;

250 gr nøtter (80 gr. Pistasj, 120 gr. Valnøtter, 50 gr. Hasselnøtter) grovt hakket
4 eggehviter
200 gr sukker

1 pk toro lys sjokolademousse
3 dl melk
100 gr odense nougat

Slik gjør du;
Sett ovnen på 175 gr
Visp eggehvitene stiv
Tilsett sukkeret en skje av gangen 
Rør inn nøttene med en slikkepott
Ha røren over i en springform 
Stek i 35-45 minutter
Avkjøl kaken 
Smelt nougaten forsiktig i mikro (evt. vannbad) og ha den i sjokolademoussen 
Visp sjokolademoussen etter anvisning på pakken.
Sett ringen til springformen rundt nøttebunnen og hell over moussen
La kaken stå kjølig til servering (minimum 30 minutt)
Pynt med sjokoladespon








Blogglisten

1 kommentar:

  1. Denne så bare helt lekker ut og smaker sikkert likeså.
    Har forresten også laget en variant av no-knead bread. Har bare oppi litt grovt mel, pluss diverse frø. Smaker helt nydelig og er jo så enkelt, og nesten ikke oppvask. Passer helt utmerket for meg som bor alene.

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild