torsdag 28. juni 2012

Bestas beste vafler


Ingenting smakte som besta sine vafler. Før fantes det ikke SFO, og når jeg var ferdig på skolen bar det hjem til besta frem til mamma og pappa var ferdig på jobb. Besta mi var verdensmester i vaflesteking og jeg ble verdensmester i vaflespising:)

Desverre har besta gått bort, men minnene om alle de fine stundene vi hadde rundt kjøkkenbordet mens vi løste verdensproblemer og spiste vafler, de er gjemt i hjertet mitt. 

Besta si vaffeloppskrift har jeg sirlig skrevet inn i min første kokebok. 
Den fikk jeg av pappan min da han meldte seg inn i en bokklubb en gang på tidlig 90 tall. 
Ingrid Espelid Hovig sin rødrutete kokebok, kanskje den jeg har brukt mest oppgjennom årene.

Vaffeloppskriften er ifølge meg, selvsagt verdens beste vaffeloppskrift:D
Jeg deler den gjerne med dere kjære lesere, så her kommer den:)



Bestas beste vafler

Du trenger:
3 egg
1/2 kopp sukker
2-3 ss smeltet margarin
1 ss rømme
1/2 l kefir
1/2 l melk
litt salt

mel til passende deig

Slik gjør du:
Visp sammen egg og sukker.
Smelt margarin og hell i.
Ha i kefir, melk og rømme
Visp godt og ha i mel til en passe røre.
Smelt smør som du smører vaffeljernet med mellom hver vafle.

(Det er sikkert ikke nødvendig, men på besta sitt jern var det nødvendig og da er det sånn det lages vafler her i huset) 


Sett på vaffeljernet og stek vafler til du er tom for røre.

Del vaflene med noen du er glad i, da smaker de aller best!

1 kommentar:

  1. Å, det så deilig ut! Kanskje jeg skal prøve Besta'en din sin oppskrift i morgen? Nå har nemlig frøkna startet ferien sin, så må finne på litt ekstra for å holde oss i gang ;) Det fine med vaffelrøre er jo at den kan fryses, så selv om jeg ikke har noe annet jeg bruker kefir til, så kan jeg jo bare lage dobbel porsjon vaffelrøre og fryse resten :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild