mandag 20. mai 2013

Grillet kylling tredd på colaboks

 
Hvordan sier man på en dannet måte at man har tredd en kylling på en colaboks egentlig? Finnes der en dannet måte å gjøre det på?
Det ser unektelig litt rart ut, og da jeg postet bilder av kyllingen på grillen på min facebookside tidligere i dag, fikk jeg noen bekymrede spørsmål om hvem og hva jeg grillet.
 
Velvel, kyllingen smakte fantastisk og jeg og svigermor spiste opp rubbel og bit av den gedigne kyllingen helt alene.
Den saftigste kyllingen i manns minne som svigermor så fint sa det!
 

Jeg tenker at du kjære leser tenker en av to ting nå.
Enten at dette høres kult ut, jeg vil prøve!
Eller, dette har jeg lest om på utallige matsider på nettet før.
 
Dere har rett, jeg har også lest om dette på utallige matsider og hver gang tenkt at dette høres kult ut så dette må jeg prøve!! Men, hver gang jeg har lest om det har det vært med en ølboks som følge til kyllingen. Jeg hadde ikke øl, men fikk tak i cola på boks. Amerikanerene koker jo spareribsen sin i cola, så da må det vel funke å bruke cola på en kylling også tenkte jeg.
 
Grillet kylling tredd på colaboks
 
Du trenger:
1 rå kylling
1 cola boks
ramsløk (du kan fint bruke hvitløk.)
sitron
timian og salvie (eller de urter du har for hånden)
salt og pepper
smør (skikkelig smør, f.eks, fra Røros)
 
En grill eller en stekeovn
ildfastform/alu.form
 
Slik gjør du:
Plukk urter og ramsløk i hagen din (eller i naboens).
Ta frem colaboksen, åpne og drikk to store slurker.
Bruk en boksåpner og fjern toppen på colaboksen.
Stapp nedi 4-5 blad med ramsløk (eller ett par fedd hvitløk) ett par kvister med timian og 2 sitronbåter.
 
Ta frem kyllingen og tørk den godt.
Gni inn godt med salt og pepper over hele kyllingen.
Ta frem kaldt smør og bruk ostehøvelen til å skjære noen skiver smør som du legger rundt omkring på kyllingen.
 
Tre så kyllingen ned på colaboksen.
Sett den på ett ildfast fat.
Forvarm grillen til ca. 200 grader og sett kyllingen på grillen og ta igjen lokket på grillen. (om du har kullgrill, bruk indirekte varme, altså kull på bare en del av grillen og grill kyllingen på den siden med minst varme).
 
Nå blir altså kyllingen dampet fra innsiden og røykt fra utsiden.
Innimellom løfter du på lokket og pensler smøret over kyllingen.
 
Jeg har lest at en kylling trenger 30-45 minutter pr kilo. Den enkleste måten å finn ut om den er ferdig på er likevel å stikke noe skarpt (en grillpinne f.eks.) gjennom låret på kyllingen. Siver det ut blank væske er kyllingen perfekt!
Ta kyllingen av grillen og dra ut colaboksen.
 
Saus: 
Jeg helte litt av colaen nedi den ildfasteformen, vispet den sammen med smøret og helte litt fløte nedi, kokte opp kjapt og hadde en perfekt "saus" som følge.
 
La kyllingen hvile i 5 minutter før du skjærer i den.
 
Server med det tilbehøret du vil, jeg serverte med grillede potetbåter og asparges.
 
KONGEMIDDAG!!
 

4 kommentarer:

  1. Hos oss kaller vi retten "Kylling på boks":)
    Saftigere kylling finnes ikke, og nå ble jeg fristet til
    å prøve cola-varianten.
    Ha en fortsatt fin pinse.

    SvarSlett
  2. Cola har jeg ikke prøvd, men det var en god ide.

    SvarSlett
  3. Pipfugl på boks er navnet her i hus;) Har heller ikke prøvet colavarianten.. Tror det må prøves av neste gang vi skal ha det - for det ser jammen deilig ut!

    SvarSlett
  4. Dette så ordentlig godt ut, og jeg fikk skikkelig lyst til å grille, synd grillen står begravd langt inni boden.. Men er vel ikke sååå lenge til våren kommer, da blir det nok colakylling på oss og :)

    Karianne

    SvarSlett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild