fredag 11. oktober 2013

På besøk hos Tind Spekevarer



Ja, det har jeg vært. For dere som følger meg på instagram og facebook har allerede fått noen små glimt.
Tind's verdier og arbeidsmål
 
Bakgrunnen for besøket var en oppskriftskonkurranse Tind hadde i samarbeid med Matbloggsentralen på høsten i fjor, som jeg vant. Jeg vant med min oppskrift på
 
Og her er juryens begrunnelse :
 Kombinasjonen av klippfisk supplert med den fyldige smaken av Coppaskinke, gir en fin harmoni. Krabbesausen setter en ekstra spiss, og rotgrønnsakene med bl.a pastinakk skaper et flott bakteppe. Oppskriften er grundig og gjennomarbeidet.
 
Dette var  før jul i fjor. Det har med andre ord tatt litt tid å få dette inn i kalenderen for både meg og Tind.
MEN, den som venter på noe godt venter aldri forgjeves skal jeg fortelle dere.
 
Tind holder til i mitt eget hjemfylke nærmere bestemt på Stranda.

På vei til Tind og Stranda!!

Stranda er kanskje mest kjent for grandiosaen som blir produsert der og ett fantastisk skianlegg kåret til det beste freerideområdet i Norge.

 

Da jeg kom til Stranda og Tind Spekevarer var det lunsj før jeg fikk utdelt besøkskostymet mitt av daglig leder Rune Lødøen.
Jeg skulle få bli med på rundtur i det aller helligste, produksjonen.
 
Dette var det jeg hadde gledet meg mest til på forhånd, jeg liker å se hvordan maten vi spiser blir til og det skulle jeg nå få muligheten til.
Vi tok runden gjennom alle rommene.

Selve produksjonen,
pakking,

røykerom, tørkerom med ulike temperaturer og ikke minst lager.
 

 

Dere kan trygt si at jeg var i spekemathimmelen!!
   
 
Overalt hang det spekepølser, pinnekjøtt og skinker.
At arbeiderene i Tind kan sine saker er ingen underdrivelse, de har vunnet medaljer i øst og vest for sine produkter og det skjønner du når du smaker på det de lager. Dette er gutta som vet hva de driver med!!
Etter timer rundt om i produksjonen var det tid for litt avslapning før hyggelig middag på hotellet med noen av de som arbeider hos Tind på Stranda.
 
Dagen etter ville Tind Spekevarer gjerne vise meg litt rundt i området og da spesielt vise meg noen av gårdene de henter sine lam fra. Gårder som ligger så bratt oppi fjellsidene at en ikke kan slå gresset med traktor, men må bruke slåmaskin med pigger på hjulene for at den skal komme seg frem. Å få være med på en slik tur gjør noe med deg.

At de faktisk kan vise frem hvor dyrene de bruker i produksjonen sin vokser opp og det med en slik stolthet over bøndene og det arbeidet de gjør, den naturen de bor i og ikke minst stoltheten over kvaliteten i det de holder på med, i alle ledd. Dette er storslåtte produkt, laget av storslåtte folk i storslått verdensarvnatur.
Jeg hadde unnet alle å få være med på turen jeg har hatt til Tind, og håper dere iallfall fikk ett aldri så lite innblikk i det jeg var så heldig å få oppleve!


Kjære alle på Tind Spekevarer.
Tusen takk for at dere tok så godt  imot meg og vartet meg opp på alle mulige måter!!
Dere er fantastiske!

2 kommentarer:

  1. Morsomt å lese om turen til Tind Spekevarer! Tenkte vi kunne linke til innlegget ditt på Facebooksiden til Matbloggsentralen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina, det må dere gjerne gjør, bare hyggelig det:)

      Klem Ingvild

      Slett

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild