torsdag 21. november 2013

Pinnekjøtt dagen derpå

 
Matbloggsentralen har akkurat nå en pinnekjøttutfording gående i samarbeid med Gilde.
Gilde lanserer sitt nye produkt pinnebog og i den anledning sendte de meg ett kilo så jeg kunne få leke litt med.
 
En bloggekollega anbefalte varmt å dampe pinnekjøtt i øl og mente vi aldri kom til å ville ha noe annet igjen. Som sagt så gjort, jeg handlet inn juleøl og helte i panna, lot det dampe i gode tre timer og serverte det som jeg ville gjort på julaften.
Deilig, deilig, men den store forskjellen fra å dampe med vann var det ikke.
 
Jeg har i denne utfordringen tenkt som så, at de fleste nok damper litt for mye pinnekjøtt til middagen, livredd som vi er for at vi ikke skal bli mette...
 
Er du som meg? 
Viden kjent for å lage mat til omtrent dobbelt så mange, spesielt i julen? 
Da har du også sikkert rester til nærmere nyttår...
Derfor ville jeg forske litt på smaker og alternative måter å bruke opp pinnekjøttrestene på.

Først vannet jeg ut pinnekjøttet i ca. 24 timer med ett vannskifte ca. halvveis.
Dampet pinnekjøttet i ca. 3 timer,  pinnebog trenger lengre damping enn vanlig pinnekjøtt (ca.4 timer brukte jeg). Server med kokte poteter, kålrabistappe og rødkål.
 
Dagen derpå presenterte jeg dette for nabolaget og det var suksess!!
 
 
 
Minisveler med colaglasert pinnekjøttsrester
og rødløk-, chili- og eplekompott
 
Du trenger;
Pinnekjøttrester
Cola
rødløk
eple
chili
smør
brunt sukker
balsamico eddik
egg
kulturmelk
sukker (hvitt)
natron
hjortesalt
mel
 
Dagen derpå:
Colaglasert pinnekjøtt
 
 
Hell en 1/2 l cola i en kasserolle og la den koke ned til ca det halve.
Ha i pinnekjøttet, la dette koke ned til sirup (ca.30 minutter på full varme).
Avkjøl pinnekjøttet noe og strimle det fint.

Rødløk-, chilli-og eplekompott
1 rødløk
1/2 eple (gjerne ett med litt syre i)
1 ss smør
3 ss brunt sukker
3 ss balsamico eddik (jeg bruker Olivers sin)
1/2 chili (jeg tok ut frøene)
litt kvernet pepper
 
Ha smør i en panne. Ha i rødløk og chili, la dette  steke seg mykt på middels varme. Ha i epler og sukker, la dette karamellisere noe før du har i balsamicoeddiken. La det surre på svak varme ca.30 minutter til det meste av væsken har fordampet. Rør i blandingen innimellom.

Minisveler
 
 
(gir ca.15 minisveler)
2 egg
1 ss sukker
2,5 dl kulturmelk
1/2 ts natron
1/2 ts hjortesalt
2.5 dl mel
20 gr smeltet smør

Pisk egg med sukkeret og ha i kulturmelk, natron og hjortesalt, pisk videre og til før melet litt og litt. Røren skal være litt tykkere enn vaffelrøre. Tilslutt har du i smeltet smør. La røren stå og svelle 30 min. om du har tid. En spiseskje røre til hver minisvele er passelig størrelse.
 
Stek.
(kan fryses, men er best ferske)
 
 
Så tar du en minisvele har på litt kompott og danderer strimlet colaglasert pinnekjøtt oppå, jeg pyntet med klementin, det er jo tross alt snart jul :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil legge igjen en kommentar til meg :) Klem Ingvild